האם היוזמה להקמת מאגר ממוחשב של רכבים משומשים כדאית?

במשרד התחבורה מנסים לקדם בישראל שירות ממוחשב בסגנון CARFAX האמריקאי. שירות ממוחשב שיספק לקהל הצרכנים מידע משמעותי אודות רכבים משומשים ויכלול, בין היתר, מידע על עיקולים ומשכונים.

בסוף אוקטובר פרסמנו בעמוד המאמרים של מכללת אפיק  כתבה שעסקה בכניסה של טכנולוגיה חדישה לתחום שמאות המקרקעין. אותה מגמה מקבלת כעת ביטוי גם בתחום שמאות הרכב, כששרת התחבורה, מירי רגב, פועלת על מנת לקדם כניסה של שירות ממוחשב כמו זה הקיים בארה”ב, זאת לצד פעילותה ליצירת מחירון רכב לאומי.

שוק הרכבים המשומשים כיום בישראל

כל אזרח בישראל המעוניין לרכוש כיום מכונית משומשת יכול להתרשם ממנה בהגיעו אל בעלי הרכב, בין אם מדובר על אדם פרטי או מגרש מכוניות. לא פעם נתקל אותו אזרח במידע שרחוק מהאמת לגבי הרכב בו הוא מעוניין והוא לא יכול לדעת בוודאות האם הרכב טופל בזמן, האם טופל במוסכים מורשים, מהם התאונות שעבר, אילו תקלות חוזרות ומשמעותיות היו או עדיין קיימים אצלו ועוד. אותו מידע שמור אך ורק אצל המוכר עצמו והוא זה שיכול לבחור אם להציגו לרוכשים פוטנציאליים וכמובן לבחור איזה מידע להסתיר או לעוות.

דוגמה לרמאות בשנים האחרונות של מוכרי רכבים משומשים, בוצעה באמצעות הנמכת הקילומטרז’ של הרכבים באופן אלקטרוני לפני שהרכב מגיע לטסט. יש פעמים והנמכת הקילומטרז’ נעשתה מתחת לקילומטרז’ שנרשם בטסט הקודם וכך היה ניתן להבין כי לאותה רמייה היו שותפים אף מכוני הטסטים עצמם.

מה כן אפשרי כיום מבחינת אדם הרוצה לרכוש רכב משומש?

כל אדם יכול לקחת את הרכב בו הוא מעוניין לבדיקה במכון בעלות של 450 ₪ וזאת רק לאחר הסכמתו של בעל הרכב לביצוע הבדיקה. בדיקה זו מתמקדת אך ורק במצבו הנוכחי של הרכב והיא איננה מאפשרת לקבל מידע מהימן אודות ההיסטוריה של הרכב.

בדיקה נוספת שניתן לבצע הינה בדיקה המספק איגוד חברות הביטוח בישראל. בעבור תשלום סמלי של עשרה שקלים ניתן לקבל דו”ח הנוגע לתביעות הביטוח של הרכב בעשר השנים האחרונות. כך יכול הרוכש הפוטנציאלי ללמוד מהדו”ח האם הרכב היה מעורב בעבר בתאונה כלשהי, איזה תיקון בוצע לרכב והאם נקבעה לו ירידת ערך. גם כאן, חשוב להזכיר, הבקשה לדו”ח היא באישורו של בעל הרכב.

במקרים ובהם מדובר בחברות ליסינג והשכרת רכבים, הן אינן מחויבות בביטוח כמו של נהגים פרטיים, ועל כן כשאחד מרכביהם היה מעורב בתאונה לא נמצא דו”ח של שמאי רכב שתיעד את הנזקים.

איזה שירות קיים בארה”ב?

בארה”ב יכול כל אזרח לקבל תמורת 40 דולרים דו”ח מפורט אודות כל רחב משומש. הדו”ח מתקבל מחברת CARFAX. חברה בה ישנו תיעוד היסטורי מלא של כל רכב משומש במדינה. היא כולל מידע מהימן אודות תאונות שעבר הרכב, עיקולים אודותיו ועוד.

החוק בארה”ב לא מאפשר ל-CARFAX למסור את זהותו של בעל הרכב, אלא מדגיש בעצם את החשיבות בקבלת תמונה רחבה ומהימנה אודות הרכבים המשומשים המוצעים למכירה.

שאיפתו של משרד התחבורה לקדם שירות CARFAX גם בישראל

שרת התחבורה מירי רגב החלה לקדם מהלכים על מנת לאפשר קיומו של שירות דומה גם בישראל. במשרד התחבורה עסקו במיפוי של השינויים בחוקתיים הנדרשים בכדי לאפשר יישום מלא של שירות ה-CARFAX. בין היתר, ישנו הצורך בעדכון חוק גילוי נאות למכירת רכב משומש משנת 2008, חוק המחייב את מוכר הרכב לספק מידע אודותיו, כשכעת ישנו הצורך לחייב באותו האופן גם את מוסכי הרכב וחברות הביטוח.

לצד שינויי חקיקה זקוק משרד התחבורה לשיתוף פעולה של משרד המשפטים ומשרד האוצר, שיתוף של המפקח על הביטוח במשרד האוצר והרגולטור של חברות הביטוח. מעורבות של מספר גופים אמור להוליד מהלך מאתגר וארוך שאמור לארוך לפחות מספר חודשים.

מי שמונה לטפל ולהוביל הפרויקט במשרד התחבורה הוא אבנר פלור, סמנכ”ל תנועה במשרד התחבורה, שאמר ל”כלכליסט” כי מטרתו של שירות ה-CARFAX בישראל נועד “להגיע למאגר מידע שיאפשר למתעניין ברכב משומש לקבל את כל המידע שהוא זקוק לו כדי להחליט אם לרכוש אותו”. כיום טוען פלור כי המידע על כל רכב “מפוזר בין כמה מאגרי מידע שרובם אינם פתוחים בפניו (של הרוכש הפוטנציאלי). אפשר לקבל מידע אם הרכב מעוקל או ממושכן, אבל ממאגר מידע נפרד של משרד המשפטים. אנחנו נפעל להקים מאגר אחד שיאחד את כל המידע, בהתאם להנחיית השרה מירי רגב להגברת השקיפות בתחום הסחר ברכב המשומש”.

מה אמור לכלול מאגר המידע הישראלי?

מאגר הדיווח בישראל אמור לכלול בתוכו דיווח של מוסכי הרכב אודות הטיפולים שבוצעו בכל רכב, דיווחים של שמאי רכב אודות כל נזק שנגרם לרכב וכמובן חובת דיווח על משווקי רכבים ואף אלו העוסקים בשיפור רכבים לגבי כל שינוי שערכו ברכב.

לצד אלו יכלול הדו”ח מידע ממרכז הסליקה של חברות הביטוח ונתוני משכון ועיקולים ממשרד המשפטים. גם כאן, כמו בארה”ב, קבלת המידע תהיה כרוכה בתשלום וזאת בכדי לאפשר מימון מלא של הממשק והגופים המעורבים ואלו המפעילים אותו.

הקמת מאגר CARFAX ממוחשב? העזרו בניסיונם של שמאי הרכב

כניסה של מנגנון ממוחשב דוגמת ה-CARFAX האמריקאי נראה כדבר מבורך. על מנת שמנגנון זה יניב פרי ויהיה יעיל בישראל חשוב כמובן לקבל את דעתם של אנשי מקצוע מתחום התחבורה ובראשם שמאי רכב בישראל.

על מנת להבין כיצד ניתן יהיה לשלב מנגנון זה באופן יעיל ומטיב פנינו לשוחח עם שני שמאי רכב ותיקים המכירים את תחום התחבורה הישראלי מקרוב – שמאי הרכב ויקטור עידן מנס ציונה ושמאי הרכב קובי רובין מנתניה. עידן משמש כשמאי רכב מעל ל-40 שנים ובמסגרת תפקידו עוסק, בין היתר, בחקירה ושחזור תאונות דרכים, באיתור ליקויים ברכבים חדשים ומשומשים, איתור תיקוני מוסך רשלניים, בעל מומחיות לירידת ערך מסחרית של רכבים ועוד. רובין משמש כשמאי רכב באזור השרון במשך השנים ובמסגרת פעילותו אף הגיש לבתי המשפט חוות דעת משפטיות במומחה בתחום שמאות הרכב.

ויקטור עידן וקובי רובין מברכים על שימוש באותו מאגר ממוחשב, אך ניסיונם הרב בתחום התחבורה בישראל הביא אותם להעלות מספר נקודות חשובות שיש וחשוב לקחת בחשבון.

עידן מברך על כניסת מנגנון ה-CARFAX לישראל ומדגיש שבתוך המידע שיתקבל חשוב ליידע האם הרכב אף הוכרז בעבר כ”אובדן להלכה”. מדובר על מקרים בהם רכב נפגע באופן שכמעט והוגדר כ”טוטאל לוס”. הגדרתו של רכב כ”אובדן להלכה” מאפשר להשיבו לשימוש לאחר תיקונו ואף למכור אותו. לא פעם, רכבים המוגדרים תחת ההגדרה של “אובדן הלכה” היו מועברים לטיפולים במוסכים לא מורשים והם חזרו לשימוש מבלי לעבור ולהקפיד על בדיקות בטיחותיות כפי הנדרש בחוק.

עידן מדגיש נקודה נוספת וחשובה שבה משרד התחבורה יחייב את חברות הליסינג לנפק דו”ח שמאי רכב בכל תאונה, כשדו”ח זה יכלול תמונות של הרכב ואף ליצור מנגנון שיחייב את חברות הליסינג לתעד את תיקון הקלות על פי אותו דו”ח שמאי. בתוך כך, ממשיך עידן, יש “לחייב את חברות הליסינג למסור דו”ח שמאי ותמונות ל-CARFAX הישראלי”.

רובין מצדיו מדגיש את הבעייתיות במקרים ובהם יבחרו בעלי רכבים לתקן את רכבם ללא התערבות והפעלת הביטוח. דבר שיוביל לכך שהמידע אודות התאונה והתיקונים שנעשו לא יופיעו בדו”ח המונפק מתוך מנגנון ה-CARFAX. רובין טוען כי בעל רכב שרכבו עבר תאונה “יחפש את המוסך שלא ידווח על רכבו שעבר תאונה בתמורה לתיקון הרכב, או (ביצוע) רישום אחר במקום ‘תאונה'”

נקודה נוספת אליה מתייחס רובין היא בשיפור רישום היסטוריית הרכבים על ידי חברות הביטוח. רובין טוען כי “חסרים פרמטרים חשובים בכדי להבין את משמעות הנזק שנגרם לרכב בקרות התאונה. נכון להיום, רשום במאגר סכום הנזק וירידת ערך במידה ויש”. רובין מדגיש כי “לא בהכרח שהנזק מוריד מערך הרכב. אני ממליץ לחשוף את מהות הנזק שנקבע, אם בדו”ח השמאי או בחברת הביטוח”.

לצד הנקודות החשובות שהעלו עידן ורובין, שניהם מברכים אודות יוזמתה הנוספת של שרת התחבורה מירי רגב בכל הנוגע ליצירת מחירון רכב לאומי.

כתבות נוספות שיעניינו אותך

שיתוף

שלחו לנו הודעה

Main website contact form

פוסטים נוספים

חיפוש

מדריך להסבה מקצועית למייל,
מתאים?

טופס ראשי
הסכמה לתקנון
ליצירת קשר לחץ כאן

צור קשר

יש לך שאלות? צריך עזרה? מנהלי שירות הלקוחות שלנו ישמחו לענות לך על כל שאלה - הכנס את הפרטים שלך ואנו ניצור איתך קשר במהירות

טופס ראשי
הסכמה לתקנון