מרכז ייעוץ והרשמה 1-700-700-741

רפורמה מקיפה בתחום תיווך הנדל”ן: האם נזכה סוף סוף לשקיפות ולהגינות – מכללת אפיק

הצורך הדחוף בהסדרה - תלונות רבות ותחושת אי אמון
רפורמה מקיפה בתחום תיווך הנדל"ן

הצורך הדחוף בהסדרה - תלונות רבות ותחושת אי אמון

מזה שנים רבות נשמעות טענות קשות נגד התנהלותם של חלק ממתווכי הנדל”ן בישראל. סקר מקיף שערך לאחרונה משרד המשפטים חשף עד כמה עמוקה ונרחבת הבעיה.

יותר מ-30% מהנשאלים דיווחו על חוסר הגינות מצד המתווך, על מסירת מידע מטעה ועל גביית דמי תיווך גם במקרים בהם לא סופק שום שירות בפועל.

התלונות נפוצות במיוחד בקרב שוכרי דירות ובאזורי הביקוש, שם נתקלים רבים בפרקטיקות פסולות כמו דרישה לדמי תיווך על חידוש חוזה שכירות או פרסום מטעה של נכסים.

אך גם בעסקאות מכר מוצאים עצמם רוכשים רבים משלמים עמלות גבוהות על שירות לקוי ולא מספק.

מצב זה הולך ומערער את אמון הציבור בענף התיווך כולו, ומחייב התערבות של הרגולטור להשבת הסדר הטוב.

עיקרי התקנות המוצעות להסדרת כללי האתיקה במקצוע

בניסיון לתת מענה הולם לבעיות השורשיות הללו, גיבש לאחרונה משרד המשפטים טיוטת תקנות חדשה לאסדרת כללי האתיקה והפעילות של מתווכי מקרקעין.

הכללים המוצעים נוגעים בסוגיות כמו חובת הגילוי של המתווך, אופן הצגת המידע על הנכס, והתניות בגביית דמי התיווך.

כך למשל, נקבע בתקנות כי מתווך יחויב למסור ללקוחותיו מראש את פירוט דמי התיווך שהוא גובה משני הצדדים בעסקה, גם אם הלקוח עצמו משלם רק צד אחד. שקיפות זו נועדה למנוע הטעיה ולאפשר ללקוח לקבל החלטה מושכלת אם הוא מעוניין בשירות.

כמו כן, נאסרת מפורשות גביית תשלום על שירותים שלא ניתנו בפועל, ונקבעת חובת הקפדה על מהימנות המידע שמועבר ללקוחות, מתוך ידיעה שמתווך אחראי לנזקים שעלולים להיגרם ממידע שגוי או חלקי.

תגובות מעורבות להצעה מצד בכירים בענף

ההצעה להידוק הרגולציה על מתווכי הנדל”ן זכתה לתגובות מעורבות מצד בכירים בענף. יו”ר לשכת המתווכים איציק לוי בירך על הצעד ואמר כי זהו “צעד ראשון חשוב לקראת המשך הסדרה של עולם התיווך, כולל הכשרות מקצועיות והעלאת ערך המקצוע בישראל”.

אך באותה נשימה, חלק מהגורמים הביעו הסתייגויות מאלמנטים מסוימים בתזכיר. אסף אפשטיין, סגן יו”ר הלשכה, התנגד בתוקף לסעיף המחייב את המתווך לחשוף את דמי התיווך שהוא גובה מהצד השני. “מדובר בחדירה בלתי נסבלת לפרטיות העסקית שלנו”, אמר, “וזה לא מקובל בשום מקום בעולם”.

 משמעות הרפורמה מבחינת הציבור

אין ספק שיישום התקנות החדשות צפוי להיטיב מאוד עם הציבור שנאלץ להסתייע כיום בשירותי התיווך, על אף חששותיו מניצול לרעה. ראשית, נראה שעצם הידיעה שיש כללים ברורים ושקיפות רבה יותר תגביר את אמון הלקוחות במערכת ותצמצם את העוגמת הנגרמת מעסקאות שנכרתו בחוסר תום לב.

זאת ועוד, במשרד המשפטים העריכו כי הרפורמה עשויה להביא לחיסכון של מאות מיליוני שקלים בשנה, שכן הסדרת התחום תפחית את הצורך בהתדיינויות משפטיות הנובעות מרשלנות או מהתנהגות לא הולמת של מתווכים.

כמובן שהמפתח להצלחת התהליך יהיה ביישום בפועל ולא רק בהצהרות היפות. במשרד המשפטים מתחייבים לעקוב מקרוב אחר ההטמעה של הכללים החדשים, ולבחון את השפעותיהם בתוך 5 שנים מעת כניסתם לתוקף. עם פיקוח הדוק ואכיפה נאותה, יש סיבות טובות לקוות שנדע לעמוד ביעד החשוב של הבטחת טוהר המידות ושירות הוגן יותר ללקוחות.

נקווה שהצעד הנוכחי יהווה נדבך ראשון בתהליך ארוך של שיפור פני הענף, הגברת האמון בינו לציבור, וביסוס מעמדו של מקצוע מתווך הנדל”ן כמקצוע מכובד, יעיל ואתי.

 
כתבות נוספות שיעניינו אותך

שיתוף

פוסטים נוספים

קורס פרקטיקום מכללת אפיק. המרצה שלומי חכמוב ושמאי המקרקעין ארז כהן

קורס פרקטיקום שמאות מקרקעין 2024

קורס פרקטיקום נועד להכשיר את שמאי העתיד בפן המעשי ולשפר את סיכוייהם להתקבל להתמחות במשרדים. מה לומדים בקורס? כמה זמן הוא נמשך? וכמה זה עולה?

שלחו לנו הודעה

טופס ראשי
הסכמה לתקנון

מדריך להסבה מקצועית למייל,
מתאים?

טופס ראשי
הסכמה לתקנון

נדלן מעניין אותך?
כדאי שנדבר:

טופס ראשי
הסכמה לתקנון
ליצירת קשר לחץ כאן

צור קשר

יש לך שאלות? צריך עזרה? מנהלי שירות הלקוחות שלנו ישמחו לענות לך על כל שאלה - הכנס את הפרטים שלך ואנו ניצור איתך קשר במהירות

טופס ראשי
הסכמה לתקנון