שמאי רכב ומוסכניקים ממליצים מה חשוב לדעת ולהכיר ברכישת חלקי חילוף לרכב?
צרכני הרכב בישראל, שלבטח מעודדים מיוזמת משרד התחבורה הפועל להכניס שירות CARFAX לישראל כפי זה הנהוג בארה”ב, שואפים שגם בתחום רכישת חלקי החילוף לרכבים תתרחש מגמה חיובית שתפעל לצמצם העלויות וזאת באפשרות לשלם למוסכים עצמם תשלום ראוי על הטיפול ברכב הכולל חלקי חילוף וזאת מבלי הצורך שאותם מוסכים יגבו מחירים גבוהים על אותם חלקים.
מה הסיבה שאנו משלמים מחיר גבוה על חלקי חילוף במוסכים?
בבדיקה שנערכה לפני מספר שנים על ידי משרד האוצר התגלה כי מחירי חלקי החילוף לרכבים בישראל גבוהים בשיעורים של 120%-80% לעומת מחירי חלקי החילוף ממדינות אירופה. עוד התגלה בבדיקה כי יבואני חלקי החילוף מאפשרים מתן של הנחות משמעותיות לחברות הליסינג השונות, כשהמוסכים זוכים להנחות קטנות ומי משלם את המחיר הם לקוחות המוסכים.
מה הביא צרכנים ישראלים לרצות לרכוש את חלקי החילוף בעצמם?
המחירים הגבוהים של חלקי החילוף, המקבלים ביטוי במחירים גבוהים בטיפולים מורכבים במוסכים, הביא ישראלים רבים לעמוד על זכותם לרכוש בעצמם את חלקי החילוף, להביאם למוסך המטפל ובכך לשלם למוסך אך ורק על הטיפול מבלי להכליל בתשלום הסופי תשלום על החלקים עצמם.
לצרכנים הישראלים הסתבר במהרה כי עלות המשלוח ותשלום המיסים עדיין זולים משמעותית למול האפשרות שאת חלקי החילוף לרכבם יספק המוסך המטפל. ועדיין, רכישה עצמאית של חלקי חילוף לרכבים יכולה להביא צרכנים רבים לעוגמת נפש, בכך שישימו ידם על חלקי חילוף לא איכותיים, כאלו שאינם מספקים ומתאימים לרכבם ואף חלקי חילוף שאינם עומדים בתקנים.
אילו חלקי חילוף לרכב מותר להזמין לישראל?
על הצרכנים להכיר כי החוק בישראל מגדיר במדויק אלו חלפים ניתן להזמין. רשימה של החלפים שמותר לייבא ארצה רשומה באתר האינטרנט של משרד התחבורה ברשימה הנקראת “דרישות חובה למוצרי תעבורה – דרישות תקן”. בשנים עברו היו בישראל איסורים נרחבים יותר הנוגעים לייבוא של חלקי חילוף לרכבים, כשמשרד התחבורה פעל על מנת להסיר חלק ניכר מאותם איסורים.
דוגמה ניתן לקחת את צינורות הבלימה ברכבים. צינורות אלו חייבות לעמוד בתקנים מסוימים, כשדגמים שלהם שאינם עומדים באותם תקנים לא יאפשרו את כניסת המוצר לישראל.
הדבר מצריך מצרכנים ישראלים לבדוק היטב עם אנשי מקצוע, דוגמת בעלי מוסך ושמאי רכב, האם צינורות הבלימה אותם הם רוצים לרכוש ישירות ממפעל ייצור בחו”ל אכן עומדות בתקן הישראלי. בנוסף לכך, קיימים חלקי חילוף שרכישה שלהם דורשת מהרוכש בהחזקת רישיון סחר. רישיון שרוב רובו של צרכני הרכב בישראל לא מחזיק ובמקרים אלו הם לא יוכלו לספק חלקי חילוף למוסך המטפל אותו רכשו בעצמם.
בדקו עם המוסכניק אודות חלקי החילוף להם רכבכם זקוק
בעלי מוסכים בישראל מבינים את מצוקתם של הצרכנים ורצונם לצמצם בעלויות הטיפול ותיקון רכבם ומאפשרים להם כמובן לספק להם את חלקי החילוף אותם רכשו באופן עצמאי. על מנת לוודא שהצרכן מספק למוסך המטפל את החלק הנכון והאידיאלי לרכב שלו, שואפים בעלי מוסכים להנחות במדויק את הצרכן איזה חלק עליו לרכוש.
ברוב המוסכים בישראל קיימת התמחות לטיפול בדגמי רכבים מסוימים. הדבר הפוך את בעל המוסך והצוות במקום לבעלי מומחיות והכרה עמוקה של חלקי החילוף של אותם דגמים. אי לכך, חשוב שהצרכנים יפעלו על פי הנחייתם של בעלי המוסכים והצוותים המקצועיים במוסך וידאגו לרכוש את חלקי החילוף, תוך הקפדה על הדגשים אותם קיבלו מבעלי המוסך.
יש פעמים ובעלי מוסכים מכינים אף רשימה מראש הממליצה לצרכנים על מספר מפעלים וחברות העוסקות בייבוא של חלקי חילוף, כשאלו בנו לעצמן מוניטין אמין לאורך שנים שמביא את בעלי המוסכים לדעת שהמלצתם ללקוחותיהם מהימנה.
ווידוא התאמת חלקי החילוף לדגם של רכבכם
חשוב שצרכני הרכב בישראל יכירו כי דגמים רבים המשווקים בישראל יכולים להיות דומים אך ורק בקווים כלליים לאותם דגמים המשווקים במדינות אחרות אך אין הם בהכרח זהים. הבחנה זו חשובה על מנת למנוע מצב שצרכנים רוכשים חלקי חילוף מסוימים, שעל פניו מתאימים לדגם שלהם ששווק בזמנו בישראל, כשבפועל חלקי חילוף אלו אינם מתאימים לאותו דגם הקיים בישראל.
הבדלים שאותם ניתן להגדיר מינוריים אך משמעותיים בכל הנוגע לחלקי החילוף יכולים לקבל ביטוי בפנסים, מספר הנורות בבתי המנורה, בחלקי דיפון וריפוד, בחלקי המנוע, במערכות המחשוב של דגמים חדישים ועוד.
חברות העוסקות בייבוא הרכבים בישראל מחויבות לספק במאגרי המידע שלהם רשימה מפורטת ומלאה של חלקי החילוף ומספרם הקטלוגי וזאת בהתאם לאותו דגם ייחודי שיובא ושווק בישראל. על כן, צרכנים המעוניינים לרכוש חלקי החילוף ולוודא שחלקי חילוף אלו מתאימים בדיוק לדגם ששווק בישראל, חשוב שיגיעו לאותן רשימות של היבואנים וכך יוכלו לרשום לעצמם את המספר הקטלוגי המדויק לו הם זקוקים.
איכות חלקי החילוף
באופן טבעי לא כל החלקי החילוף המיובאים הם באותה רמת איכות ועל כן חשוב גם כאן להסתמך על הידע המקצועי של בעלי מוסכים ושמאי רכב. חלקי חילוף זולים שאיכותם עומדת בספק יגיעו לרוב מסין ועל כן יש לקחת בערבון מוגבל ייבוא ממדינה זו.
במוסך “רכב דוד” מתל אביב – מוסך מורשה לטיפול בדגמי פורד ומאזדה, ממליצים על רכישת חלקי חילוף לרכב של חברת “מונרו” הספרדית וחברת “פלקון” הדרום קוריאנית, כשסניף שלה קיים בתל אביב. דניאל מזרחי, ממוסך “מרכז שירות הבירה”, באזור התעשייה תלפיות בירושלים, ממליץ לצרכנים הישראלים לרכוש מצברים לרכב של חברת FVP. מזרחי מדגיש כי שני הדברים הנוספים שחשוב לוודא אודות כל חלק אותו תרכשו נוגע לתאריך התפוגה של כל חלק ובמיוחד כשמדובר בצמיגים לרכב וכמובן – לוודא שקיימת אחריות של מספר שנים על החלק אותו רכשתם.
שמאי הרכב מהצפון ירון כיוף מדגיש כי אם בחרנו לרכוש חלקי חילוף שאינם המקור, הנחשב ליקר יותר, חשוב לבחור בתחליף עליו היצרו ממליץ. כיוף נותן כדוגמה את נושא הפילטרים ברכבים. מדובר על חלקים שאינם מיוצרים בכלל על ידי היצרנים ואלו ממליצים ללקוחותיהם על הפילטרים שיש רכוש במקרה ויש צורך בהחלפתם. לגבי הפלגים ברכב, גם כאן חשוב להקפיד על רכישת פלגים המורשים על ידי יצרן הרכב. רכישה של פלגים שאיכותם מוטלת בספק או כאלו שאינם מתאימים לדגם הנכון, עלולה להביא את הרכב לצריכת דלק גבוהה יותר, לרעשים וצלצולים במנוע, לתופעת אי סחיבה של הרכב ובסופו של דברים לנזקים בלתי הפכים.
נקודות מרכזיות שחשוב לזכור כצרכנים
ניתן לסכם ולומר כי לרכישת חלקי חילוף לרכבים באופן עצמאי ישנם מספר פעולות שיש לנקוט. מדובר על פעולות הכוללות בדיקת האפשרות בייבוא החלק לישראל, איתור המספר הקטלוגי המדויק של החלק, מציאת חברה מהימנה המייצרת את החלק לו אנו זקוקים וכמובן לעמוד בשאר הנחיותיו של בעל המוסך, הצוות המקצועי שלו ושמאי הרכב.