קורס שמאות רכוש: הזינוק המפתיע של המקצוע הפחות מוכר של ענף הביטוח – מכללת אפיק

ענף הביטוח הולך וצומח משנה לשנה, בעיקר תחומי הביטוח האלמנטרי וביטוחי הרכוש. את הסיבה לתופעה לא קשה לנחש: עליית קרנו של ענף הנדל"ן והמרדף אחר הדירה של הזוגות הצעירים הביאו לגידול משמעותי בבניית דירות חדשות ועמן בביטוחי הרכוש. מציאות זו של ענף הביטוח לא נותרה ללא מענה, והסבת אקדמאים לשמאות וביטוח מתרחשות בקצב הולך וגובר, כאשר אחד המסלולים הבולטים בתופעה זו הוא קורס שמאות רכוש.

עבור מי שאינו בקיא ברזי הענף, הביקוש החד עבור קורס שמאות רכוש עלול לגרום להרמת גבה, אך אלה מאנשי הנדל”ן והביטוח שמכירים את נושאי הלימוד של הקורס רואים בכך התפתחות טבעית.  קורס שמאות רכוש אינו סתם עוד תחום ביטוחי ומשפטי בעיקרו, מדובר במקצוע בעל מאפיינים טכניים מאתגרים המאפשרים לשמאי לאתגר את עצמו בהרבה מאוד מובנים.

סקירת הנזק

הדבר הראשון והמרכזי בעיסוקו של השמאי הוא הגעה אל הנכס הרלוונטי ובחינת הנזק שנגרם. נזק שכיח הוא למשל הצפה בדירה. על השמאי ללמוד כיצד מתמודדים עם נזק כזה, מהן ההשלכות עבור הדירה והרכוש וכיצד לאמוד את העלויות הכרוכות בו.

נזק נפוץ אחר הוא שריפה. במקרה זה עשוי למשל הדייר לקבל דיור חלופי מטעם חברת הביטוח, ועל השמאי לדעת זאת, עליו למוד לקרוא את הפוליסה ולדעת לספר לדייר מה מגיע לו וכיצד עליו לפעול. הוא צריך ליצור קשר עם ספקים שונים על מנת לקבל הצעות מחיר לרכישת ציוד ולדעת לכתוב דו”ח נזק בתום המקרה.

עבודה עם ספקים

במסגרת סקירת הנזק, השמאי אינו יכול להסתמך על השערות בלבד. עליו לברר את עלויות הציוד שיש לרכוש בהתאם לשיטות הנהוגות בתחום. אחת הדוגמאות למקורות מידע שכאלה הם מחירון דקל, אשר נחשב למקור האמין ביותר לקבלת אומדן עלויות (מכללת אפיק אף נוהגת להזמין מומחה מטעם חברת דקל על מנת שייתן הרצאה מקיפה בנושא – בכיתה ובמסלול האונליין).

ספקים נוספים בהם עשוי שמאי הרכוש להשתמש הם מכון התקנים למשל, אשר אמור לספק את המידע שיבטיח לשמאי כי המלצותיו עומדות בתקינה המקובלת. אנשי מקצוע נוספים להם עשוי להידרש השמאי במהלך עבודתו הם סוקר שריפות, שיספק מידע לחברת הביטוח שעשוי להשפיע על מידת אחריותה בהתאם לתנאי הפוליסה, מהנדס נזקים, ועוד אנשי מקצוע רבים אחרים.

יסודות הביטוח

זירת האירוע היא לב ההתרחשות של השמאי, אך ללא ידע משפטי והבנה בתחום הביטוח הוא לא יוכל לעשות את עבודתו. במהלך הקורס לומדים שמאי רכוש את יסודות הביטוח באופן שיאפשר להם להבין כל פוליסה ולגזור ממנה את אחריות חברת הביטוח. מה קורה למשל במצב של כפל ביטוח? האם מדובר בפיצוי, או אולי בשיפוי, אשר אחד מיסודותיו הוא העקרון שאין לעשות ביטוח לצורך התעשרות?

על מנת להגיע למצב בו יוכלו הסטודנטים להבין את פוליסה לעומקה, הם לומדים את חוק חוזה הביטוח על כלל סעיפיו. החל מכריתת החוזה, צורת החוזה ותוכנו ועד ביטולו. בתוך החוק ניתן למצוא סעיפים המתייחסים לאינספור מצבים מחיי היום-יום. מה קורה למשל במצב של פיגור בתשלום הביטוח? מה קורה במצבים שבהם ישנו זדון בקרות מקרה הביטוח, או אפילו מרמה? כל אלה הם נושאים שעל השמאי להכיר בטרם יחל את שלב ההתמחות.

תעשיה וחקלאות

עד עכשיו עסקנו באלמנטים הרלוונטיים לבניין מגורים, אך תחום שלם ומשמעותי לא פחות הוא נושא הביטוחים לנכסים מניבים, למבני תעשיה ולחקלאות. בבואו לעסקים אלו, על השמאי לקחת בחשבון את אובדן הייצור ולהבין כיצד לחשוב אותו. עליו לדעת כיצד להעריך את נזקיהם של גידולי שדה ולהכיר עקרונות כמו מס רכוש, אשר משפיע על חבות חברת הביטוח, אם בכלל מתקיימת כזו.

מבחנים וסיורים

אחד המאפיינים הבולטים של מסלול שמאות רכוש הוא הדגש על פרקטיקה. מכיוון ששמאות רכוש הוא מקצוע שמחייב עבודה בשטח, באזור פיזי ועם לקוחות אמיתיים, יש חשיבות גדולה לתרגול ולניסיון האישי של השמאי. במסגרת הקורס יוצאים השמאים לעתיד לאתר פיזי שניזוק, ובנוסף צריכים לעבור בחינה אחת באמצע הקורס ובחינה סופית בסיומו, אך בכך לא מסתיימות משימותיהם. בסוף הקורס נדרשים השמאים להכין עבודת גמר מושקעת הכוללת חוות דעת, כפי שיצטרכו לתת בעת הגיעם למקום התרחשותו של אירוע אמיתי.

סיימתם את הקורס? אין צורך בתואר, גשו להתמחות…

אם חשבתם שעם סיום קורס שמאות רכוש תוכלו להתחיל לעבוד מיד, דעו לכם כי רוב הסטודנטים מעדיפים שלא לעשות זאת. על מנת לצאת אל השוק ולהתחיל לעבוד כשמאי רכוש, דרושה תקופת התמחות, רצוי בחברת ביטוח או במשרד שמאים. במהלך התקופה הזו רוכשים השמאי כישורים ונחשפים למגוון אירועים וקריאות שמקנים להם ניסיון לקראת עבודה עצמאית. אחרי מספר שנים וכתיבת מאות דוחות, השמאי יגיע לרגע שבו ירגיש נוח לעבוד כעצמאי, ולאחר תקופה גם  הקמת משרד כבר באה בחשבון.

לימודים פרונטליים או אונליין?

מי שיחפשו מסלולי לימודים ימצאו שתי דרכים עיקריות ללמוד: בכיתה פרונטלית או במסלול אונליין. אף על-פי שמרבית ההמלצות הן עבור מסלול האונליין, רוב המכללות עדיין עובדות בשיטה הישנה של כיתות ומרצים. המכללה היחידה שבחרה להעביר את הקורס כולו אונליין היא מכללת אפיק, אשר פותחת את הצוהר לשמאות רכוש עבור כל אחד ומכל מקום בארץ. לפרטים אודות מסלול שמאות רכוש לחצו כאן >>

באנר הפניה לקורס שמאות רכוש. כותרת: כמה עולה קורס שמאות מקרקעין

כתבות נוספות שיעניינו אותך

שיתוף

שלחו לנו הודעה

Main website contact form

פוסטים נוספים

חיפוש

מדריך להסבה מקצועית למייל,
מתאים?

Main website contact form

ההכשרה המקיפה בישראל

100% אונליין
5 תעודות מקצוע

לקבלת המדריך למייל:

Main website contact form
ליצירת קשר לחץ כאן

צור קשר

יש לך שאלות? צריך עזרה? מנהלי שירות הלקוחות שלנו ישמחו לענות לך על כל שאלה - הכנס את הפרטים שלך ואנו ניצור איתך קשר במהירות

Main website contact form