מציאות בשווקים ובירידי עתיקות

מציאות בזול

איך אפשר למצוא מציאות בזול בירידי אומנות ולמכור אותן ביוקר? הכול בפוסט של המרצה סימה סימון

בפוסט הזה סימה סימון, מרצה בקורס לשמאות אומנות, תיקח אתכם לטייל ב”ציד מציאות בזול” בשווקים ובירידי אומנות, שעדיין לא הכרתם. ניתן לכם כמה טיפים איפה לחפש מציאות בזול והיכן  אפשר לממש אותן. תוכלו ללמוד הרבה יותר בקורס (להרשמה). נציין כי שמאות אומנות הוא מסלול מיוחד המהווה אפיק של לימודי שמאות רכוש.

בבית המכירות ובית הספר שהיה לי שעסק בנושא נהגתי להוציא קבוצות של שוחרי אומנות ואספנים לירידי אומנות בצרפת, אנגליה, איטליה וגרמניה, כ- 5-4 פעמים בשנה.

אני יכולה לומר בוודאות כי בארצות שהייתה בהן או עדיין קיימת בהן מלוכה ואצולה, סביר מאוד למצוא פריטי אומנות בעלי ערך. אלו מגיעים לשווקים המיוחדים, לירידים ומשם לחנויות לעתיקות. הירידים מתקיימים לרוב בערי השדה לאורך יום או יומיים, פעם או פעמיים בשנה.

יריד מציאות באנגליה

באנגליה, למשל, ליריד שנהגנו לנסוע  אליו הרבה (ואני מאד ממליצה להגיע אליו) קוראים “ארדינגלי” – המקום שימש בזמנו שדה תעופה. אתם יכולים לתאר לעצמכם את גודלו, ופעם בשנה נערך שם יריד אומנות, עתיקות ואספנות ענק.

יריד מציאות בצרפת

בצרפת יצאנו בדרך כלל לעיירה בשם אמיין ליד העיר ליל. שם, כמו גם בארצו באיטליה, העיירה כולה הופכת ליריד אומנות ועתיקות ליומיים בלבד, והדוכנים פזורים בכל הרחובות של העיירה.

למה חשוב לשים לב בירידי אומנות – טיפים

בירידים האלה ניתן למצוא כל מה שעולה על דעתכם וגם מה שלא. חשוב לשים לב שחלק מהסוחרים שמוכרים את הפריטים שם ממש יודעים מה ערכם. זה הטיפ הראשון שחשוב לי לתת לכם כשאתם הולכים לחפש מציאות, כלומר: לחפש אותם בדוכנים אקלקטיים, דוכנים שלא מתמחים בפריט מסויים, כמו זה שמוכר מזוודות, או זה של התכשיטים המיוחדים. תחפשו מציאות בדוכנים שהמוכר הביא מכל הבא ליד, אחד שרוקן בית או אוסף כלשהו, בדרך כלל בעל דוכן כזה לא ממש יודע את הערך המסחרי של כל מה שהוא הביא.

כשרואים את השפע המוצע בירידים האלה ההתרגשות היא כל כך גדולה,  די מתבלבלים מהמגוון, הצבעוניות והמוני האנשים שמגיעים לשם.  והמחירים כמובן הם מאד מזמינים.  עד כדי כך שאחת התלמידות שנסעה איתנו, ממש לאחר שלימדנו את סגנונות האומנות השונים, ביניהם ארט-נובו וארט-דקו, כשראתה פריט כלשהו שנראה לה כפריט המתאים לסגנון של ארט-נובו – היא צעקה : מצאתי את הר נבו !!

אבל, לפני שיוצאים ל”ציד” של פריטי אומנות ואספנות, רצוי מאוד לבקר בכמה שיותר מקומות, שבהם די ברור שהפריטים מקורייים, והם אכן עתיקים ולא בסגנון עתיק, וכמובן גם להצטייד בכמה שיותר ידע כדי שתוכלו להשוות ולזהות את הפריטים האותנטיים.

חנויות ובתי מכירות פומביות

ישנן גם חנויות מיוחדות, כמו זו שמול הלובר בפריז – הנקראת לובר דז אנטיקר. או אפילו בתי מכירות פומביות שהפריטים שם כבר ממוינים על ידי שמאים  (ראו כריסטי’ס) ובהם אתם יכולים להיות בטוחים שמה שכתוב על הפריט הוא אכן נכון.

אגב בערים רבות באירופה קיימים גם בתי משכון, דבר שדי נדיר בארץ, ושם אפשר למצוא המון מציאות, אבל הם כבר מתאימים יותר לשמאים המשופשפים שבינינו.

מלון דרואו

במרכז פריז ישנו מבנה שנקרא אמנם מלון בשם דרואו (שנוסד 1852) אבל הוא לא ממש מלון, אלא בית מכירות פומביות. יש בו כ-20 אולמות המשמשים למכירות פומביות. מדי יום נערכות בו 2 מכירות בכל אולם, כלומר 40 מכירות ליום . יתר החדרים משמשים אולמות תצוגה לפריטים המובאים למכירה. אותה תלמידה שמצאה את “הר נבו” מצאה גם יצירה נוספת שם  (לפעמים המזל מאיר פעמיים)

וזה מביא אותי לטיפ השני שאני רוצה לתת לכם: “יש נביא בעירו”.  חשוב לזכור שיצירות אומנות נמכרות במחירים גבוהים יותר במדינות מוצאן מאשר במדינה אחרת, שאינה מכירה לא את האומן ולא את הסיפור שמאחורי היצירה.

ההיסטוריה של היצירה או הפריט היא מרכיב חשוב מאוד בקביעת המחיר. הרטיה של דיין למשל הוצעה למכירה ב-75,000 דולר לא מזמן באי ביי, ובפעם הראשונה היא נמכרה לאספן יהודי,כי הוא מכיר את הדמות ומה שהיא מייצגת בארץ. היא נמכרה במחיר של 190,000 שקל,  או למשל הבגדים של הנסיכה דיאנה שנמכרו לא מזמן בלונדון, ויש עוד הרבה דוגמאות כאלה.

היצירה גימנסיה הרצליה

היצירה “גימנסיה הרצליה” שצייר אומן בלתי ידוע, נרכשה במכירה פומבית באותו הוטל דרואו  ב-200 יורו על ידי התלמידה שלנו. למעשה לא היו בכלל מתחרים עליה, זה היה המחיר ההתחלתי. התלמידה הביאה את היצירה ארצה והכניסה אותה למכירה פומבית בבית המכירות שברשותי (“שורשים”) באותו מחיר התחלתי – כאן היו ליצירה די הרבה מתחרים, והיא נמכרה בסוף במחיר של  2,300 דולר.

אז זכרו : יש נביא בעירו !! אנחנו נראה את זה גם בקורס על האומנות הפלסטית והדקורטיבית, על שווקים ומכירות פומביות בכלל.

קופת הקרן הקיימת אף היא נמצאה באיזה בוידעם בארץ ונמכרה במחיר הזה, אבל זו כבר אופרה אחרת…..

נכון שבא לכם לצאת איתנו לסיור עתיקות חובק עולם ? אז קדימה, הצטרפו אלינו ותהיו גם אתם שמאים ומאתרי מציאות הכי טובים בעולם.  ב ה צ ל ח ה !!

באנר הפניה לקורס שמאות רכוש. כותרת: כמה עולה קורס שמאות מקרקעין

כתבות נוספות שיעניינו אותך

שיתוף

שלחו לנו הודעה

Main website contact form

פוסטים נוספים

חיפוש

מדריך להסבה מקצועית למייל,
מתאים?

טופס ראשי
הסכמה לתקנון
ליצירת קשר לחץ כאן

צור קשר

יש לך שאלות? צריך עזרה? מנהלי שירות הלקוחות שלנו ישמחו לענות לך על כל שאלה - הכנס את הפרטים שלך ואנו ניצור איתך קשר במהירות

טופס ראשי
הסכמה לתקנון