דרכים וטיפים לחסכון בדלק אותם מכירים שמאי רכב
חלק מיכולותיהם של שמאי רכב הוא ביכולת להכיר, במסגרת עבודתם, את הערך הכספי של מוצרים ושירותים שונים הניתנים בעולם הרכב בישראל. בתי עסק וחברות המחזיקות במסגרתן צי רכבים רחב עושות לא פעם שימוש בשמאי רכב על מנת שאלו ימליצו להם על דרכים וטיפים לצמצם בעלויות הדלק שלהם. טיפים שיכולים להביא לחסכון של מאות אלפי שקלים בכל שנה.
בחירת רכב חסכוני
לבחירת סוג הרכב משמעות רבה בנוגע לצריכת הדלק. כיום ניתן לקבל מידע מדויק לגבי צריכת הדלק של כל רכב. המידע שניתן על ידי כל יצרנית רכב מבהיר מהי צריכת הדלק של כל דגם לנסיעה של קילומטר אחד.
על פניו מדובר על מידע שצריך להיות מדויק ומהימן. מנגד, ב-2016 הודתה חברת “מיצובישי” היפנית שפעלה לעוות את נתוני צריכת הדלק של מספר דגמים אותם יצרה לאורך השנים. ועדיין, נתונים אלו לרוב מהימנים ונותנים לנו מושג התחלתי מאילו רכבים כדי להימנע אם חשוב לנו לשים את היד על רכב הנחשב לחסכוני.
כלל הברזל נוגע לגודל הרכב. ככל שהרכב יהיה גדול ומסיבי יותר כך הוא יחשב לצרכן דלק גדול. גיל הרכב משמעותי גם כן, כשרכבים חדישים יהיו חסכוניים יותר בדלק לעומת דגמים ישנים, שיעילות חסכון הדלק שלהם אינה חכמה ויעילה לעומת הדגמים החדשים.
הבחנה נוספת הנוגעת לצריכת הדלק ברכב נעשית בין רכבים בעלי גיר ידני לרכבים בעלי גיר אוטומטי. רכבים בעלי גיר ידני נחשבים לחסכוניים יותר בפערים משמעותיים של עשרות אחוזים. מנגד, ההתפתחות הטכנולוגית בתחום הרכב מצביעה על פער שהולך ונסגר בין הרכבים בעלי דיר ידני לאלו האוטומטים, אך נכון להיום הרכבים הידניים נחשבים עדיין כחסכוניים יותר. אלו העושים שימוש ברכב בעל גיר ידני אך מתקשים להתאים את ההילוך ומהירות הנסיעה לתנאי השטח יביאו כמובן לבזבוז ניכר של דלק.
קטגוריית הרכבים הנחשבת לחסכונית ביותר כיום היא קטגוריית הרכבים ההיברידיים. בחיפוש אחרי רכבים אלו השאיפה היא למצוא רכבים שצריכת הדלק תהיה כמה שיותר קרובה לגמיעת 18-20 ק”מ לליטר דלק אחד.
שמאי הרכב ירון כיוף מסביר כי יכולת גמיעת הק”מ לליטר דלק ברכבים היברדיים תלויה תלות משמעותית באיכות גיר הרכב. בנוסף, מדגיש כיוף, כי חשוב עד מאוד לרכוש רכב היברידי כשעל הסוללה ישנה אחריות גם אם מחיר הרכב הוא מעל המחירון. האחריות על הסוללות קריטית למול העובדה שברכישה של רכב היברידי חסכוני בדלק, אך בעל סוללה ללא אחריות, יכולה להביא לסיטואציה בה תצטרכו לשלם על סוללה חדשה מחיר של 13-17 אלף ₪. כאן נותר מצב בה הכסף שחסכתם בדלק לאורך השנים מתפנה לתשלום על סוללה חדשה – בהחלט לא משתלם לטווח הארוך.
דגשים בנהיגה נכונה וחסכונית
ישנם מספר הרגלים מגונים בנהיגה של ישראלים שמביאים לבזבוז של דלק בצורה מהירה יותר. שימוש בלחיצות שרחוקות מלהיות מתונות על דוושת הגז והבלם, האצות פתאומיות ובלימות ברגע האחרון הן בראש ובראשונה הרגלים לנהיגה מסוכנת ולא בטיחותית, כשבנוסף לכך אינה תורמת כאקט של נהיגה חסכונית.
נהיגה חסכונית ואף בטוחה כוללת שמירה עד כמה שניתן על מהירות קבועה לאורך הנסיעה. כידוע, מהירות גבוהות מעלות את צריכת הדלק ברכב. בין מהירות של 100 קמ”ש למהירות של 120 קמ”ש יכול להיווצר פער של עד 20% בצריכת הדלק.
בעת עצירה של הרכב למספר דקות רצוי לבצע כיבוי של המנוע, כשאין צורך בהוצאת המפתח מהסוויץ אם חשקה נפשכם במזגן ובהאזנה למוזיקה. בדגמי מכוניות חדשים כיבוי המנוע נעשה באופן אוטומטי בעת עצירה מוחלטת, מה שמהווה מאפיין נוסף התורם לחסכון בדלק.
טיפול ותחזוקה של כלי הרכב
טיפול ושמירה על כלי הרכב משפיעה כמובן גם על צריכת הדלק שבו. צמיגי הרכב במצב בהם יש מחסור באוויר יביאו את הרכב למאמץ מיותר בעת נסיעה ובכך צריכת הדלק תעלה. לצד שמירה על צמיגים מלאים באוויר חשוב גם להתאים את שמן המנוע למודל הרכב.
במקרים ובהם נמנע או נדחה הטיפולים ברכב הדבר יכול להוביל גם כן לבזבוז של דלק. בלאי של רכיבים דוגמת פילטר או חיישן החמצן יהפוך את הנהיגה ברכב ליקרה יותר בכל הנוגע לצריכת הדלק. שמאי הרכב ירון מדגיש נושא זה בנוגע לממיר הקטליטי, כשעם הזמן נסתם ומביא לצריכה גבוהה יותר של דלק כשלרכב עצמו ביצועי סחיבה נמוכים יותר. המלצתו של כיוף הוא לא להמתין להשבתה של רכיב זה ולדאוג להחליפו עם הזמן בהתאם להמלצתם של אנשי מקצוע.
ישראלים ההופכים את הרכב שלהם למחסן שבו פריטים רבים בבגאז’. הדבר אינו מומלץ והמשקל העודף והמיותר על גבי הרכב יביא אותו להתאמץ יותר ובכך גם לבזבוז בצריכת הדלק בכל נסיעה. ברכבים בהם קיים גגון ובו עושים שימוש תדיר בהעברת פריטים גם כן הופך את צריכת הדלק לבזבזנית יותר, כשהנסיעה בו אף פוגמת ביכולת התמרון של הרכב בכבישים בהם ישנם משבי רוח.
מתי נפעיל מזגן ומתי נשתמש בחלונות פתוחים?
חשוב לציין כי במזג האוויר בישראל בחודשי הקיץ הנסיעה ללא מזגן ועם חלון סגור רחוקה מלהיות סבירה. בחינות רכב שנעשו קובעות כי ככל שמהירות הרכב גדולה יותר כך המזגן צריך לקבל קדימות לפני נסיעה בחלונות פתוחים, כשהסברים מכניים ואווירודינמיים הבהירו בעבר כנסיעה בחלונות פתוחים תורמת לבזבוז משמעותי של דלק.
בחודשים בהם מזג האוויר הקיצי אינו מחייב שימוש במזגן ההמלצה היא להפעילו בכבישים מהירים במהירויות שעולות על 70 קמ”ש, כשפחות מכך מומלץ לנסוע בחלונות פתוחים.
בחירת תחנת הדלק
הרבה מהישראלים מתדלקים ברגע שהם מבחינים כי מיכל הדלק שלהם מתרוקן. הדבר מוביל לכך שאותם ישראלים נכנסים לתדלק בתחנות דלק אקראיות. שמאי רכב ממליצים להימנע מהתנהלות שכזו למול העובדה שכניסה לתחנות דלק אקראיות מביאה רבים מהישראלים להיכנס לתחנות דלק שם מחיר הדלק גבוה משמעותית.
כיום ניתן להבחין בתחנות דלק שונות בהן מחירי הדלק נמוכים משמעותית לעומת תחנות אחרות. בישראל אין התחייבות של תחנות הדלק למחיר אחד. הדבר מאפשר לחלק מאותן תחנות להציע מחירים זולים יותר הן בשעות היום, שעות הלילה ובשבתות וחגים. חישוב מהיר בהשוואה בין תחנות הדלק השונות לכמות צריכת הדלק שלכם תאפשר לכם להבין שהבחירה לתדלק בתחנת דלק זולה וקבועה יכולה לחסוך לכם אלפי שקלים בשנה.
עבור אלו שלהם אין מסלול נסיעה קבוע עם הרכב שלהם חשוב כמובן לסמן ולתעדף מראש את תחנות הדלק וחברות הדלק בהן ניתן יהיה ליהנות מהנחות לעומת תחנות אחרות. סימון מספר תחנות זולות מראש יאפשר לכם לתדלק בכל אחת מכן כשתהיו באזור ובכך יאפשר לכם לחסוך זמן ומרחק בנסיעה אל תחנת דלק אחת זולה אותה אתם מכירים.
אל תתעצלו. בחרו בתדלוק עצמי
היבט נוסף הנוגע לתחנות הדלק, מצביע על פערים במחירים בין תדלוק עצמי לתדלוק על ידי מתדלק. עשו לעצמכם טובה והשאירו את מלאכת התדלוק לעצמכם. גם כאן תמצאו פערים משמעותיים שבגינם שווה לבחור באפשרות התדלוק העצמי גם אם אין לכם חשק או רצון לבצע התדלוק בעצמכם.
מבצעים בתחנות הדלק לא תמיד משתלמים
יש תחנות דלק אשר יציעו לכם מבצעים קורצים האמורים למשוך אליהם לקוחות רבים. מבצעים אלו כוללים, למשל, תדלוק מספר פעמים בתחנה שתזכה אתכם בשטיפה וניקוי הרכב בחינם. יש פעמים ואותם מבצעים מסיטים את תשומת הלב של הלקוחות למחיר הגבוה של הדלק אותו גובים בתחנה. על כן, לאורך זמן תדלוק באותה תחנה יזכה אתכם ברחיצה חינם אך אותה תחנה מכניסה ידה עמוק יותר לתוך הכיס שלכם, כשמבלי לשים לב מחיר הדלק הגבוה בתחנה בעצם מכסה את מחיר השטיפה ואף מעבר לכך.