המאבק – האם שמאי הרכב או המוסכניק יקבעו את מחירי החלפים?
תחום השמאות והביטוח בישראל עוסק רבות בשאלה מהו טווח הסמכות והמעורבות של השמאים. נושאים אלו מהווים נדבך משמעותי גם בתוכן הלימודי של מכללת אפיק, כשבמקביל למסלולי לימוד דוגמת לימודי שמאות רכוש וחקלאות ולימודי שמאות מקרקעין, לומדים הסטודנטים במכללה להכיר מקרוב את מערך הכוחות והאינטרסים הקיים בישראל בין השמאים, חברות הביטוח ושאר מסגרות בעלי אינטרס.
השאלה מי אמור לקבוע את מחירי מוצרי התעבורה הוצתה החודש ביוזמת המועצה המייעצת לשמאי רכב, אשר הוקמה ביוזמת משרד התחבורה בתקופה בה עמד בראשה השר ישראל כ”ץ. אחת מהשאיפות הבולטות של אותה מועצה היא להסדיר את מעמדם של שמאי הרכב בישראל תוך שמירה על עצמאותם, כשלהחלטותיהם המקצועיות לא תהה השפעה מחברות הביטוח עבורן הם מבצעים את הערכות השמאות.
בהנחיות לקראת הדין שנקבע לתחילת החודש נאמר על ידי המועצה כי “אסור שהשמאי יהפוך להיות עושה דברו של המוסך ו/או בעל הרכב, מחד ושל מבטחת הרכב, מאידך. שמאי הרכב חייב לשמור על שיקול דעת עצמאי, מקצועי ולקבוע את היקף הנזק על בסיס הידע והניסיון שצבר בתקופת עבודתו”.
מתוך הרצון להפוך את תפקידו של שמאי הרכב לעצמאי ובעל נפח רחב יותר, מציעה המועצה ששמאי הרכב עצמם יוכלו לקבוע את מחירי החלפים שיותקנו ברכב בזמן טיפולם במוסכים.
איגוד המוסכים בישראל עודכן כמובן ביוזמה החדשה ובחר לשלוח מכתב חריף שיביא את הנושא לרדת מסדר היום. במכתב מציינים עורכי הדין מטעם איגוד המוסכים, כי אין בסמכותם של שמאי הרכב לקבוע מחירם של מוצרי תעבורה כשדבר זה אף מגובה בחוק רישוי רכב. בנוסף, טוען איגוד המוסכים, כי הרעיון לאפשר לשמאי הרכב לקבוע את מחירי החלפים יביא את יבואני החלפים לישראל לנסות ולהשפיע על שמאי הרכב בכל שאלו יתפתו לקבוע מחירים גבוהים לחלקי חילוף מסוימים.