מיהו עד מומחה, מי יכול להיות עד מומחה, מה התפקיד של עד מומחה, וכמה עד מומחה יכול להרוויח? 2024

מיהו עד מומחה הוא תפקיד חשוב בבית המשפט. לעיתים קרובות הוא הצד המכריע את פסק הדין. איך נהיים עד מומחה, איך ניתן להרוויח ומה לומדים בקורס עד מומחה

מי זה ומה זה עד מומחה? הגדרות תפקיד:

כאשר מתנהלת תביעה משפטית, נהוג לזמן לבית המשפט עדים מטעם ההגנה, מטעם התביעה או מטעם בית המשפט עצמו. קיימים שני סוגים של עדים – עד רגיל, שנותן עדות על בסיס העובדות שידועות לו ושנחשפו בפניו, ועד מומחה. מיהו עד מומחה ומה תפקידו וכמה הוא יכול להרוויח. 

מהי ההגדרה לעד מומחה?

נתחיל במיהו עד מומחה. זהו עד אשר מחווה דעה בתחום שנחשב למומחיות שלו. עדים מומחים רכשו את הידע שלהם בנושא מסוים באמצעות הסמכה מקצועית, באמצעות השכלה גבוהה או בדרך אחרת כמו למשל במסגרת תחביב. 

מי יכול להיות עד מומחה?

כאשר מתנהלת תביעה המצריכה ידע מקצועי (ולא ידע משפטי אשר יש לשופט), אז ניתן לעשות שימוש בעדות של עד מומחה. כך לדוגמה, בתביעה העוסקת ברשלנות רפואית יזומן לבית המשפט רופא שהתמחה בתחום הנידון בתביעה. לחלופין, בתביעה העוסקת במתקפת סייבר, יזומן עד מומחה בתחום הטכנולוגי. בתחומי הביטוח לעיתים קרובות יזומן שמאי רכוש. בנוסף, ניתן לזמן לדיון המשפטי אדם שאין לו הסמכה מקצועית בתחום, אך יש לו ידע נרחב בתחום הרלוונטי כמו בולאות או גינון. כך כשאנחנו שואלים את השאלה מיהו עד מומחה, התשובה היא לא תמיד מי שלמד הרבה שנים באוניברסיטה.

 

מתי משתמשים בעד מומחה ומה התפקיד של עד מומחה במערכת המשפטית

הן התביעה והן ההגנה יכולות לזמן עד מומחה שיתמוך בטענות של כל צד. חוות הדעת של המומחה מוגשת בכתב, ולצד השני במשפט יש זכות להגיש חוות דעת נגדית. לעיתים, גם בית המשפט עשוי לזמן עד מומחה. זימון של עד מומחה מתקיים כאשר “בית המשפט סבור כי יוכל להפיק תועלת מפרי ניסיונם בבואו להחליט בנושא או בנושאים העומדים להכרעה לפניו.” (מתוך בע”א 745/82 שחר נ’ ל’ בור, פ”ד מ(2) 46 (1985).

נ

שם ומייל פה ונשלח לך את כל מה שצריך לדעת על
לימודי שמאות רכוש

Main website contact form

כיצד בית המשפט קובע מיהו עד מומחה?

בתי המשפט בישראל נוהגים להשתמש בהנחיה של הלכת דאוברט, לגבי השאלה מיהו עד מומחה. בשנת 1993 למשל נערך משפט נגד חברת התרופות מריל-דאו, ובית המשפט העליון בארצות הברית הגדיר כמה אמות מידה שיש לבחון לפני שהשופט מסכים לקבל את העדות של העד המומחה:

  1. האם התאוריה המוצעת נבחנה באופן מדעי?
  2. האם התאוריה המוצעת הוצגה בפני הקהילה המדעית?
  3. מהו גודלה של השגיאה האפשרית?
  4. האם התאוריה התקבלה על ידי הקהילה המדעית?

לא כל אמות המידה חייבות להתקיים במקביל, כדי שהשופט יקבל את עדות המומחה.

איך עד מומחה יכול להרוויח?

אז ענינו על השאלה מיהו עד מומחה, אבל איך מרוויחים מזה?

ובכן, עד מומחה נותן את שירותיו גם עבור לקוחות מההגנה וגם מהתביעה. נחשוב על מקרה נפוץ, של היטלי השבחה בתחום השמאות. לעירייה יש אינטרס לא קטן לדרוש היטלי השבחה גבוהים, לשמאי מטעם הלקוח יש אינטרס כמובן להוריד את העלויות, ולכן יש צורך בשמאי מכריע.  ב-2010 יצאו תקנות הקובעות את הרווח של השמאי המכריע, 4.5% מסכום התביעה שמגיע עד חצי מיליון שקל,  מחצי מיליון עד מיליון שקל 3% מהסכום ומעל סכום זה ועד 2 מיליון 1.5% מהסכום. מעל שני מיליון שכר הטרחה של שמאי מכריע הוא 0.5%.

אך גם שמאי רכוש וגם בוגר קורס בדק בית יכול להיות עד מומחה בנסיבות דומות. חברת הביטוח טוענת ששוי הרכוש נאמד בדרך אחת, ואילו השמאי מטעם הלקוח טוען אחרת. גם כאן צריך שמאי עד מומחה שיכריע בסוגיה וגם כאן הוא מקבל שכר טרחה על החקירות שאיתן מתמודד, החקירה הראשית והחקירה של הצד שכנגד.

אך לא רק שכר טרחה, חוות דעת של עד מומחה היא פסק דין לכל דבר, וברגע שיש הכרעות חשובות של השמאי למשל, העד המומחה מוכר יותר בענף וממותג יותר ויכול לגייס לקוחות חדשים.

מה לומדים בקורס עד מומחה?

קורס עד מומחה הוא קורס שבו לומדים איך כותבים חוות דעת משפטית תקינה ומשכנעת. לומדים על הליך המינוי של עד מומחה, מתי נפסלת עדות העד המומחה. באפיק אנחנו גם מתרגלים את כל מה שנלמד ומתנסים בדוגמאות מהשטח.

 קורס עד מומחה שלנו הוא קורס הרחבה ללימודי שמאות הרכוש הבסיסיים, המאפשר לבוגרי הקורס להרחיב את הידע והכלים שלהם כשמאי רכוש וביטוח ונותן להם יתרון בשוק תחרותי.

לימודי שמאות רכוש זה תחום ענק המכיל מגוון של מסלולי לימוד, החל מקורס הערכת אומנות ועתיקות ועד לשמאות רכוש וחקלאות, עד מומחה לבית משפט וללא צורך בהסמכה ממשלתית כל שהיא.

השכר של שמאי רכוש משתנה וזה תלוי מאוד בהיקף תעודות ההסמכה שיש לכם.

 

אצלנו באפיק אונליין אתם מקבלים 5 תעודות הסמכה במסלול אחד, וגם המחירים באונליין משתלמים – שזה מטורף, והכל באונליין.

אז אם שאלתם את עצמכם האם כדאי ללמוד את התחום, אז ברור שכן, בין היתר מאחר וזה מקצוע מבוקש, שקל יחסית למצוא בו התמחות , ויש חוסר של שמאי רכוש וחקלאות בישראל ולכן שמאי רכוש דרושים בכל חלקי הארץ ואלו הסיבות האמיתיות ללמוד שמאות רכוש וחקלאות.

לגבי תנאי הקבלה ללימודי שמאות רכוש – זה פה. , וגם אפשר לקרוא איך למצוא עבודה כשמאי רכוש מפה וגם על קורס ניהול פרוייקטים בבנייה

רוצים ללמוד עוד? השאירו פרטים וכבר נחזור אליכם.

לימודי שמאות רכוש

כתבות נוספות שיעניינו אותך

שיתוף

שלחו לנו הודעה

Main website contact form

פוסטים נוספים

חיפוש

מדריך להסבה מקצועית למייל,
מתאים?

Main website contact form

ההכשרה המקיפה בישראל

100% אונליין
5 תעודות מקצוע

לקבלת המדריך למייל:

Main website contact form
ליצירת קשר לחץ כאן

צור קשר

יש לך שאלות? צריך עזרה? מנהלי שירות הלקוחות שלנו ישמחו לענות לך על כל שאלה - הכנס את הפרטים שלך ואנו ניצור איתך קשר במהירות

Main website contact form