התיקונים האחרונים בתקנות השמאים | מציאות חדשה שבה עלויות המס נמוכות מאוד, ויש גם בשורה לסטודנטים

התיקונים שהוכנסו לאחרונה בתקנות שמאות מקרקעין מאפשרים שוק תחרותי וגמיש יותר שטוב יותר למתמחים ולשמאים חדשים. ראיון עם השמאי המומחה ניר בודנשטיין ובו כל הפרטים
צילום גדעון סער וניר בודנשטיין

צילום גדעון סער: משה מילנר; עיבוד: מכללת אפיק

לאחר עשורים שבהם לא היו תיקונים בתקנות של שמאי מקרקעין חתם שר המשפטים גדעון סער ב-3 בינואר השנה על מספר תיקונים לתקנות שמאי המקרקעין. 

לדברי ניר בודנשטיין, בעלי משרד שמאות מומחה בודנשטיין ושות’, שמאי מקרקעין ומרצה במכללת אפיק,  התיקונים הללו הם תיקונים נחוצים ומבורכים אשר באו לתקן נורמות אבסורדיות שאילצו את קהילת השמאים לנהוג בינם לבין עצמם ובינם לבין הציבור הרחב באופנים שאינם מתאימים לשווקים המודרניים ולהלך הרוח החברתי-כלכלי הישראלי. מה זה בדיוק אומר? על כך בראיון זה.

לדף המרצה

שכר טרחה חופשי

מה בעצם היה עד עכשיו?

ניר:  “עד כה התקנות הישנות אסרו על שמאי המקרקעין ‘קבלת שכר למטה מן הסביר והמקובל’. מן הסתם שנשאלת כאן השאלה מהו הסביר והמקובל, כיוון שאין לכך תשובה חד משמעית, נוצר חשש, ובפרט אצל שמאים צעירים ומוכשרים המנסים להשתלב בתחום מלדרוש שכר טרחה הנראה להם נאה, מתוך חשש שלא יעמדו בתקנה. מה שקרה בפועל הוא שנוצרה בדיוק הסיטואציה ההפוכה, הוצעו לציבור הערכות שווי במחירים שהיו גבוהים מן המקובל”. 

ניר בודנשטיין

מה החידוש בביטול הסעיף?

“ביטול הסעיף מסיר את החשש ובתקווה יוביל גם לתחרות בריאה על מחירים, מוצרים ושירותים איכותים וטובים יותר”.

שם ומייל פה ונשלח לך את כל מה שצריך לדעת על
לימודי שמאות מקרקעין

Main website contact form

מעבר פשוט וקל יותר בין שמאים

איך התיקון מתייחס למעבר בין שמאים?

ניר: “מכשלה גרוטסקית במצב הקודם הייתה שברגע שהתקשרת בגין עבודה מסוימת עם שמאי מסוים, חל עליך איסור לעבור לשמאי אחר. 

“אז אומנם אני לא מכיר מקרים כאלו, אבל בוא נחשוב לרגע שיצרת קשר עם שמאי לגבי עבודה, ובאמצע הדרך הוא מחליט להפסיק לעבוד, מה שהיה קורה הוא שלאף שמאי אחר אסור לקחת את העבודה ללא אישור של השמאי הראשון, הזוי, לא? בשינויים החדשים לתקנות הדבר כמובן רוכך ותוקן, וכעת נדרש רק להודיע לבעל המקצוע הראשון שאינו נחוץ יותר והמקרה הועבר לבעל מקצוע חדש

אפשר להתחיל בעבודה שמאית מיד עם סיום ההתמחות

ויש גם בשורה לציבור המתמחים והסטודנטים:

ניר: “במקרים רבים קיים פער זמנים בין סיום התמחות לבין הצלחה בבחינות והשגת רישיון השמאות. במצב כזה חל איסור על מתמחה שסיים התמחותו לבצע פעולות ‘שמאיות’ כגון ביקור בנכסים, כי אינו כשיר מספיק. אבל עד לאותו רגע כל זמן שהיה מתמחה כן היה בעל הכישורים לבצע את אותן עבודות. אז איך קורה שההכשרה שלו וכישוריו נסוגים וכעת הוא לא מסוגל לבצע פעולות אלו?

 “מתמחים רבים שסיימו התמחותם נאלצו שלא בצדק להתפטר מעבודתם כי התקנות לא איפשרו להעסיקם בעבודה שמאית בפועל. התיקון הסיר את העיוות, וכעת אותו פרח שמאות יוכל לבצע את עבודתו בכפוף להשגחה ופיקוח של מעסיקו, שמאי המקרקעין”.

 “כפי שניתן להבין מהדברים, הרבה מהתיקונים היו פשוט נחוצים כי לא עמדו במבחן הזמן, אני מאמין כפי שאמרתי שזה תיקון נחוץ ומבורך ויביא להתייעלות הענף ושוק המקרקעין בכללותו”, מסכם ניר.

לאתר נ’ בודנשטיין ושות’ שמאי מקרקעין

כתבות נוספות שיעניינו אותך

שיתוף

פוסטים נוספים

קורס פרקטיקום מכללת אפיק. המרצה שלומי חכמוב ושמאי המקרקעין ארז כהן

קורס פרקטיקום שמאות מקרקעין 2024

קורס פרקטיקום נועד להכשיר את שמאי העתיד בפן המעשי ולשפר את סיכוייהם להתקבל להתמחות במשרדים. מה לומדים בקורס? כמה זמן הוא נמשך? וכמה זה עולה?

שלחו לנו הודעה

Main website contact form
חיפוש

מדריך להסבה מקצועית למייל,
מתאים?

טופס ראשי
הסכמה לתקנון
ליצירת קשר לחץ כאן

צור קשר

יש לך שאלות? צריך עזרה? מנהלי שירות הלקוחות שלנו ישמחו לענות לך על כל שאלה - הכנס את הפרטים שלך ואנו ניצור איתך קשר במהירות

טופס ראשי
הסכמה לתקנון